Nic tak nie zachęca dziecka do nauki matematyki jak samodzielne eksperymentowanie. Magiczne lusterko, to połączenie świetnej zabawy i sporej dawki wiedzy. Doskonale rozwija dziecięcą wyobraźnię, oswaja z geometrią i wprowadza pojęcie symetrii.

Do wykonania eksperymentu będą potrzebne:

  • lusterko  – polecam użyć jednostronnego (nie będzie rozpraszać), bez ramki,
  • kilka białych kartek papieru – mogą być mniejsze, formatu A5,
  • kredki lub kolorowy papier.

Jak wykonać eksperyment?

Przedstawię Wam cztery wersje – od najprostszych, aż po bardziej skomplikowane.

Wersja pierwsza.

Na kartkach rysujemy figury geometryczne: kwadrat, trójkąt, trapez prostokątny, koło lub półkole. Każdą figurę na osobnej kartce. Prosimy dziecko, by je pokolorowało. Możemy też figury wyciąć z kolorowego papieru i umieścić je na białych kartkach.

Figury

Zaczynamy eksperyment. Przyłóżmy lusterko do narysowanych figur i pokażmy dziecku, jakie ciekawe efekty można przez to uzyskać. Przy okazji, postarajmy się nazywać otrzymane figury.

DSCN6267

Poniżej przedstawiam kilka przykładów, które można uzyskać przykładając lusterko:

przekształcenia

Niech teraz dziecko samo poeksperymentuje z figurami. W tym czasie możemy rysować wyniki eksperymentu na papierze.

Wersja druga.

Narysujmy trudniejsze figury – pięciokąt, sześciokąt oraz mniejsze figury w większych – w prostokącie trójkąt. Przyłóżmy lusterko, tak by maluch mógł zobaczyć różne efekty symetrii.

Figury w figurach2

Wersja trzecia.

Na jednej kartce narysujmy kilka kółek, na przykład 5. Mogą to być też inne figury. Zapytajmy dziecko, czy wie jak za pomocą lusterka otrzymać ich 10. Stawiamy lusterko na końcu szeregu a maluch liczy kółka na papierze i w lusterku.

10 kółek

Zapytajmy, czy wie, jak sprawić, by było ich mniej –  8, 6, 4, 2. Przykładamy lusterko tak, aby było widać 4 kółka na papierze i 4 odbite, 3 na papierze i 3 odbite…

8 kółek

A czy można też sprawić, by liczba kółek była nieparzysta? Jeśli dziecko nie może wpaść na ten pomysł, pokażmy mu, że lusterko może dzielić kółko na pół. Teraz już wiadomo jak ustawiać lusterko, by kółek było 5, 7 czy 9!

9 kółek

Narysujmy też kółka w dwóch rzędach, ale tak, by były przesunięte względem siebie (dwa z jednego rzędu i jedno z drugiego rzędu tworzą trójkąt). Niech maluch zbada, jakie wyniki otrzyma przykładając lusterko w różnych miejscach.

w 2 rzedachWersja czwarta.

Wykorzystamy narysowane na samym początku figury – kwadrat, trójkąt, trapez prostokątny, koło lub półkole. Wręczamy je dziecku wraz z lusterkiem. Na osobnej kartce rysujemy inne figury  – trapezy, różne trójkąty, pięciokąty. Prośmy dziecko, by ułożyło na lusterko tak, aby uzyskać figury podobne.

To doskonałe wyjście do rozmowy o tym, dlaczego nie zawsze jest to możliwe i jakie cechy muszą mieć te figury.

A jak Wam wyszedł ten eksperyment? Czy udało się otrzymać jakieś ciekawe, nietypowe figury?

Zobacz także

Komentarze

comments