Matematyka dla 1-3 latków: Kategoryzacje

14 marca 2017 | Wiek 0-6, Wiek 1+, Wiek 2+, Wiek 3+

Zabawa w kategoryzację przedmiotów jest jednym z pierwszych zabaw rozwijających zdolności logiczno-matematyczne. Można ją zaproponować już dzieciom 1 – 3 letnim.

Kiedy najlepiej zacząć naukę? Dlaczego umiejętność dostrzegania cech wspólnych i różnicujących jest tak ważna i co ma wspólnego z matematyką?

Jest tak ważna, ponieważ jest jednym z podstawowych wyznaczników inteligencji człowieka. Jest kluczem do analitycznego myślenia, a co za tym idzie podstawą matematyki. Pozwala zauważać dziecku związki między przedmiotami i zjawiskami, tworzyć reguły i zgodnie z nimi porządkować świat. Są też inne zalety – ćwiczy analizę wzrokową, skupienie, wnioskowanie, warunkuje zdolność przyswajania reguł społecznych oraz zdolność uczenia się języka.

O czym warto pamiętać zanim zaczniemy?

Nie oczekujmy od dziecka, że usiądzie grzecznie i będzie wykonywało nasze polecania. Dzieci dysponują dużo większą niż dorośli potrzebą aktywności fizycznej. Stymulacja u nich odbywa się poprzez ruch, doświadczanie i zmysły. Postarajmy się zatem, by była to przede wszystkim zabawa, spróbujmy ją także wpleść między inne czynności.

Nie negujmy, nie oceniajmy, akceptujmy wybory naszych maluchów. Nie porównujmy naszego dziecka z innymi:

Zobacz jak Maciuś ładnie posegregował a Ty wszystko wymieszałeś.

Strofowane dziecko szybko się zniechęci i będzie kojarzyło daną czynność z czymś nieprzyjemnym. Jeśli nie radzi sobie, możemy przykładowo powiedzieć tak:

Całkiem ciekawie to zrobiłeś. Ja znam trochę inny sposób, chcesz zobaczyć? Może Ci się spodoba?

Nie uczmy jednak na siłę swoich metod. Dziecko, dzięki dobrej pamięci po kilku próbach podda się naszym metodom. Będzie potrafiło powtórzyć to, co pokazuje dorosły, jednak będzie to naśladowanie bez głębszego rozumienia sensu. Zależy nam jednak na rozwijaniu w umyśle dziecka klasyfikacji tak, aby stosowało ją we we wszystkich sytuacjach.

Zachęcajmy, chwalmy nawet najmniejsze sukcesy.

Zadbajmy o miłą atmosferę. Postarajmy się by nasz głos był spokojny. Dzieci zarażają się od nas pasją do poznawania i entuzjazmem działania. Stwarzajmy i wykorzystujmy rozmaite sytuacje, które pozwolą dziecku samodzielnie doświadczać i poznawać.

Jak się bawić?

1 – 3 letnie dzieci:

– Sprzątając pokój odłóżmy piłki w jedno miejsce, samochody w inne, misie czy lalki w jeszcze inne. Można też w dużym, tekturowym pudle wyciąć otwory a pod nimi nakleić obrazki przedstawiające zabawki. Pokażmy dziecku, gdzie trzeba wrzucić dany przedmiot.

– Na kartkę naklejmy trzy różne obrazki. Takie same drukujemy w kilku sztukach. Na początek podajemy dziecku po jednym obrazku, potem możemy rozsypać elementy przed dzieckiem. Chodzi o to, by dobrać odpowiednie obrazki do tych naklejonych.

– Na stoliku połóżmy dwie, trzy zabawki. Podajemy dziecku obrazki przedstawiające te przedmioty i pokazujemy jak dobierać obrazek do odpowiedniej zabawki.

2 – 3 letnie dzieci:

– Kategoryzacja według kolorów. Niech to będą dwa, trzy kolory różniące się znacznie od siebie. Można użyć klocków lub wyciąć przykładowo koła z kolorowego papieru a do segregacji – pojemników spożywczych, kartonowych pudeł oklejonych kolorowym papierem lub położyć na ziemi kolorowe kartki. Podajemy po jednym klocku lub rozsypujemy kilka przed dzieckiem.

– Podczas zabawy z klockami budujemy wieże każda w innym kolorze.

– Pokażmy jak dobrać drewniane klocki na patyczki, tworząc kategorie, np. klocki czerwone, zielone, niebieskie (bez względu na kształt) albo trójkąty, koła kwadraty (bez względu na kolor).

– Przyda się stary wkład na sztućce do szuflady. Połóżmy przed dzieckiem plastikowe widelce, nożyki, łyżki, łyżeczki i pokażmy jak posegregować. Jeśli pozwalamy dziecku na wypakowywanie rzeczy ze zmywarki, to możemy też pokazać w które miejsca w szafie czy szufladzie należy je umieścić.

– Pokażmy jak rozdzielić do pudełek klocki według kształtu – koła, trójkąty, kwadraty.

– Wydrukujmy obrazki przedstawiające te same, lecz nie identyczne przedmioty, np. piłka nożna i piłka plażowa. Pokażmy jak dobrać je parami.

– Patyczki, karteczki możemy posegregować według wielkości – osobno długie, krótkie.

 

A Wy, jakie znacie jeszcze zabawy w kategoryzację?

Zobacz także

Komentarze

comments