Miś uczy się liczyć – nauka liczenia dla przedszkolaków.

29 marca 2017 | Klasa 1, Szkoła podstawowa, Wiek 0-6, Wiek 2+, Wiek 3+, Wiek 4+, Wiek 5+, Wiek 6+

Doskonałą zabawą wspomagającą naukę liczenia jest zabawa „Miś uczy się liczyć”. Wspominałam o niej już tutaj: Nauka liczenia – kiedy i jak zacząć? Jakich błędów unikać? Dorosły, posługując się pluszowym misiem liczy klocki i celowo popełnia błędy. Zadaniem dziecka jest wskazanie, w których miejscach pluszak je robi. Dzieci uwielbiają pouczać misia, chętnie tłumaczą mu prawidłowości i pokazują jak się liczy. Tego typu zabawy, gdy maluch może komuś wyjaśnić, pokazać, nauczyć są niesamowicie kształcące!

Co potrzebujemy do zabawy?

Ulubionego misia lub lalkę, a także przedmioty do liczenia – klocki, jabłka, kubeczki, orzechy, guziki… Ilość liczonych rzeczy zależy od poziomu dziecka. Na początek polecam użyć maksymalnie 10 takich samych, tego samego koloru i wielkości przedmiotów.

Jak się bawimy?

Przygotujmy klocki do liczenia, ułóżmy je w szeregu, postawmy misia i postarajmy skupić uwagę dziecka. Mówimy:

Czy wiesz, że nasz miś potrafi liczyć? Zobaczmy. Tu są klocki, jest ich dziesięć.

Miś zaczyna liczyć. Dotyka łapką po kolei każdy liczony klocek i wypowiada liczebnik. Liczy prawidłowo klocki od pierwszego do ostatniego.

Liczy poprawnie

Gdy skończy możemy powiedzieć:

Bardzo ładnie misiu policzył. Może miś policzy jeszcze raz?

Tym razem pluszak liczy prawidłowo, ale tylko przykładowo pierwsze cztery klocki. Następnie przeskakuje, opuszcza niektóre klocki.OpuszczaDziecko, które sprawnie już liczy powinno w tym momencie zareagować. Jeśli jednak tego nie robi, mówimy:

Czy miś dobrze liczy? Gdzie się pomylił? Pokażesz mu, jak się liczy?

Jeśli dziecko nie potrafi, wyjaśniamy mu, jaki błąd popełnił miś.

Liczymy jeszcze raz. Tym razem misiu kilkakrotnie liczy te same klocki – dotyka przykładowo dwa razy tego samego klocka.Liczy dwukrotnie

Powiedz, gdzie tym razem miś się pomylił? Naucz misia, wyjaśnij mu.

Następnie, miś zaczyna liczenie od środka, idzie do początku, przy pierwszym klocku zawraca i liczy ponownie klocki, aż do końca.Zaczyna od środka

Znowu pytamy dziecko, gdzie misiu popełnił błąd i prosimy, by pokazało powinno się liczyć.

Wreszcie, miś liczy prawidłowo.Liczy poprawnie

Na końcu rodzic pyta dziecko ile jest klocków.

Jaki jest cel zabawy?

Oprócz nauki i doskonalenia liczenia, dzięki tej zabawie rodzic jest w stanie określić na jakim etapie jest maluch. I tak:

Dzieci, które bardzo dobrze opanowały poziom liczenia, a powinny to być dzieci, które ukończyły 6 – 7 lat, potrafią wyjaśnić, czy miś liczy dobrze, czy źle i na czym polega błąd. Zachęcajmy je do liczenia w coraz szerszym zakresie – zwiększamy ilość klocków, używamy przedmiotów zróżnicowanych pod względem koloru, nie układamy ich już w szeregu.

Dzieci na średnim poziomie, dzieci 5 letnie także potrafią wskazać błędy i wyjaśnić na czym polegają. Nie potrafią jednak odpowiedzieć na pytanie ile jest przedmiotów.

Dzieci na niskim poziomie, dzieci 4 letnie są w stanie rozpoznać dwa, trzy błędy misia. Nie potrafią wyjaśnić dlaczego miś źle liczy.

Dzieci 3 letnie, wspaniale się bawią z misiem, obserwują jak liczy, ale nie rozróżniają poprawnego liczenia od błędnego. Znają dwa liczebniki i wymienia je na przemian: jeden, dwa, jeden, dwa…

O czym warto pamiętać?

Pamiętajmy o tym, że ma to być przede wszystkim zabawa. Zadbajmy więc o dobrą atmosferę.
Nie spodziewajmy się, że maluch opanuje umiejętność liczenia przedmiotów w krótkim czasie, po zaledwie kilku ćwiczeniach. Efekty będą lepsze, gdy dziecko będzie liczyć każdego dnia, przy każdej okazji.

A u Was jak sprawdziła się zabawa w „Miś uczy się liczyć?”

Zobacz także

Komentarze

comments